Saturday, March 2, 2013

Shofar i Olga Mieleszczuk w Ameryce Północnej - www.culture.pl

Nowy Jork,  22.02.2013 - 04.03.2013
Shofar, www.polishculture-nyc.org
Shofar - trzyosobowy projekt Rogińskiego, Trzaski i Morettiego oraz pieśniarka Olga Mieleszczuk koncertują wspólnie w Nowym Jorku, Berkeley i Vancouver, wystąpią też  podczas 28 edycji kalifornijskiego Jewish Music Festival.
Celem Olgi Mieleszczuk jest rekonstrukcja tradycji, natomiast grupa Shofar łączy elementy muzyki chasydzkiej z jazzem, rockiem i psychodelicznymi brzmieniami. Na ich pierwszym  wspólnym koncercie w David Rubenstein Atrium w Lincoln Center zabrakło wolnych miejsc.
Mieleszczuk zaprezentowała nasycone nostalgią utwory z najnowszego albumu "Jewish folksongs from the shtetl" (Tradycyjne pieśni sztetla). Czerpie on inspirację z twórczości Mariam Nirenberg, pieśniarki urodzonej na Polesiu na początku XX wieku. Celem Mieleszczuk jest zarówno rekonstrukcja, jak i stworzenie nowych aranżacji tych pieśni, które dotychczas znane były w kręgach muzykologów i etnografów.
Mieleszczuk śpiewa głównie w języku jidysz, a także po białorusku, rosyjsku i ukraińsku. Po polsku zaprezentowała w Nowym Jorku przepełniony tęsknotą "Polesia czar" powstały w latach 20. minionego wieku. Artystce towarzyszyli muzycy amerykańscy i izraelscy: skrzypaczka Lisa Gutkin (obecnie grającą z Klezmatics), gitarzysta i wirtuoz wschodniego fletu ney Ittai Binnun oraz akordeonista i pianista Uri Sharlin.
"Projekt ma w USA premierę światową. W Polsce po raz pierwszy zostanie pokazany w Muzeum Historii Żydów Polskich po jego otwarciu" - mówi w rozmowie z PAP Mieleszczuk, która ma nadzieję, że amerykańskie występy rozbudzą zainteresowanie jej projektem także w Izraelu.

Zespół Shofar tworzą: sakosfonista Mikołaj Trzaska, gitarzysta Raphael Rogiński i perkusista Macio Moretti. Ich repertuar łączy muzykę chasydzką z free jazzem. Ekspresyjne, dynamiczne utwory Shofar nawiązują do tradycyjnej, religijnej muzyki żydowskiej, a kiedy indziej do muzyki tanecznej. Nigunim - pieśni religijne mające za zadanie wywołanie ekstazy - pojawiają się obok tanecznych frejlaków i utworów zaczerpniętych bezpośrednio z żydowskiej liturgii.
"Zarówno Rogiński, jak ja mamy korzenie żydowskie. Dla nas obu ta muzyka jest sposobem, w jaki rozwijamy się i znajdujemy przestrzeń w jakiej możemy się wypowiedzieć " - wyjaśnił PAP Trzaska. Jego zdaniem zespół gra muzykę żydowską tak, jak powinna brzmieć dzisiaj.
"Bardzo ciekawa jest kombinacja Polesia, mającego tradycyjne brzmienie, traktującego muzykę z historycznej perspektywy, pokazującego prawdziwą historię – z Shofarem, który też korzysta z tych wpływów, ale przetwarza je na coś zupełnie nowego" - mówił dyrektor Bill Bragin z Lincoln Center.
W artykule "The Sound of Change: Jewish Music in Poland" dyrektorka artystyczna Jewish Music Festival Eleanor Shapiro pisze:
"Mam nadzieję, że debiutanckie tournee polskiego Shofaru oraz polsko-izraelskiego Polesye w Ameryce Północnej będzie momentem otwierającym nową perspektywę dla amerykańskiej publiczności. Będą mieli szansę odkryć dźwięki współczesnego polskiego jazzu, który czerpie inspirację z żydowskich źródeł. Amerykańscy Żydzi, z których większość odnajduje swoje korzenie na ziemiach dawniej należących do Polski, znajdą tu zachętę do odkrywania własnej historii, zbiorowej przeszłości, jaką zostawili za sobą opuszczając pokład łodzi na Ellis Island”.
Podczas amerykańskiego tournee, zorganizowanego przy współpracy Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku, obydwa zespoły wezmą 25 lutego udział w 2013 Chutzpah! Festival w Vancouver, w Kanadzie. 2 marca otworzą natomiast 28. Jewish Music Festival w Berkeley w Kalifornii. Koncertować też będą w klubach muzycznych w innych miastach.

SRS, źródło: Andrzej Dobrowolski (PAP), http://www.polishculture-nyc.org, srs 22.02.2013


Shofar i Olga Mieleszczuk w Ameryce Północnej - www.culture.pl

No comments:

Post a Comment